BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

kalo kamu kawan sayer,klik2 la hokey

Monday, October 25, 2010

bacala..

Nasihat pepatah lama cina...
Seorang wanita tua cina mempunyai 2 bekas pasu air
yang digantung di setiap penjuru galah yang dibawanya..
salah 1 pasu tersebut telah retak sedikit
sementara pasu yg lagi 1 masih elok &
selalu dapat mengisi air dengan penuh..


Pada akhir perjalanan yg jauh dari sungai kerumahnya,pasu yg retak itu hanya dapat sampai dengan separuh penuh air sahaja..keadaan ini berlaku setiap hari selama 2 tahun.wanita tua itu hanya dapat membawa 1 setengah air sahaja..


semestinya pasu yg sempurna tersebut sangat berbangga dengan pencapaiannya.. sebaliknya pasu yg retak itu sangat malu dengan dengan ketidaksempurnaannya..dan berasa sedih kerana ia hanya mampu membawa separuh air dr sepatutnya..


setelah 2 tahun berlalu dgn kepahitan & kegagalan..pasu retak itu berbual dgn wanita tua itu ditepi sungai..." aku rasa sangat malu dgn diriku,
kerana diriku yang retak ini menyebabkan air tetumpah di sepanjang perjalanan kerumahmu.."wanita tua itu tersenyum.." sedarkah kamu akan bunga2 di bahagian laluanmu,tetapi tidak yg 1 lagi??Itu kerana aku selalu menyedari kekurangan dirimu,oleh itu..aku telah menyemai benih2 bunga di bhgn laluan kamu..setiap hari..apb kita pulang dari sungai,tanpa kamu sedari,kamu telah menyiram benih2 bunga itu.."


"Selama 2 tahun aku berpeluang utk memetik bunga2 yg cantik ini untuk menghiasi meja dirumah ini..sekiranya kamu tidak menjadi dirimu..
mungkin tiada keindahan sebegini dirumah ini.."


Setiap kite mempunyai kekurangan tersendiri..ttp keretakan & kekurangan itulah yg menjadikan perkongsian hidup kita sgt menarik...


LOve is nOt abOut findinG thE riGht pErsOn
But crEaTinG a riGht rElatiOnsHip ..

It's nOt abOut hOw muCh lOvE yOu hAve in thE bEgInning
But hOw mucH lOve yOu buiLd TiLL thE EnD...


sy copy dari sini
ampun...

1 lovely comments:

Wahida said...

wah..sgt berpuitis cerita ini...mula2 xfhm, bila sampai bab siram, ok fhm...:)